یاخته های بافت عصبی

نورون یا یاخته عصبی

 A نورون های تک قطبی: تنها یک زائده دارند که بخش های مختلف آن به عنوان سطوح گیرنده و نواحی انتهایی آزاد کننده عمل می.کنند.

B  نورون های دو قطبی: دو زائده تخصص یافته دارند یک دندریت که اطلاعات را به جسم سلولی می برد و یک آکسون که اطلاعات را از جسم سلولی انتقال می دهد.

 C سلول های تک قطبی کاذب: از نورون های حسی که در زیر گروه سلول های دو قطبی قرار دارند. با تکوین این سلول ها یک زائده به دو قسمت تقسیم می شود که هر دو به عنوان آکسون عمل می کنند یکی از آنها به پوست یا عضلات میرود و دیگری به سمت نخاع خواهد رفت.

D  سلول های چند قطبی دارای یک آکسون و تعداد زیادی دندریت هستند مثال هایی از این قبیل عبارتند از نورون های حرکتی سلول های هرمی هیپوکامپ با دندریت های فوقانی و قاعده ای و سلول های پورکنژ مخچه با درخت دندریتی گسترده که در یک صفحه واقع شده اند.

بیشترین میزان کانال های دریچه دار سدیمی وابسته به ولتاژ در محل گره رانویه و بعد از آن در تپه آکسونی یا ابتدای آکسون است. بیشترین میزان کانال های دریچه دار سدیمی وابسته به لیگانددر محل دندریت است.

یاخته پشتیبان

الیگودندروسیت: غلاف میلین را در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می کند. غلاف چندین رشته را ایجاد می کند.

شوان: غلاف میلین را در سیستم عصبی محیطی ایجاد می کند. بخشی از غلاف یک رشته را ایجاد می کند.

همین که پتانسیل عمل در قطعه ابتدایی آکسون شروع شد هم در جهت رو به محیط در طول آکسون و هم معمولاً در جهت رو به عقب روی جسم نورون سیر می کند در بعضی از موارد پتانسیل عمل در جهت رو به عقب به داخل دندریت ها هم سیر می کند اما به داخل تمام آنها نمی رود زیرا دندریت ها همانند جسم نورون تعداد بسیار معدودی کانال های سدیمی دریچه دار وابسته به ولتاژ دارند و بنابراین نمی توانند به هیچ وجه پتانسیل عمل تولید کنند. غشای قطعه ابتدایی آکسون داری هفت برابر کانال های سدیم دریچه دار وابسته به ولتاژ بیشتری از جسم نورون است. جریان یونی در دندریت و جسم سلولی، هدایت الکتروتونیک و در آکسون،  پتانسیل عمل نامیده می شود. 

انواع سیناپس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *